AN ESSAY ON THE HISTORY AND HERMENEUTICS OF NASLHAT AL-MULUK BY GHAZALI, ABU HAMIDMUHAMMAD IBN MUHAMMAD AL-TUSI: SEMIC ANALYSIS
Abstract and keywords
Abstract (English):
The series of articles entitled «An Essay on the History and Hermeneutics ofphilosophy ofFalsafa» is dedicated to the studies of Abu Hamid Muhammad Ibn Muhammad Al- TusT´s work «NasihatAl-Muluk». The Persian philosopher of lth century Al-Ghazali went down in history as one of the brightest representatives of medieval Muslim apologetics. The study of his works allows turning to different aspects of life of the medieval Muslim East. One of´his mostfamousworks, «NasihatAl-Muluk», which is part of his fundamental theological study «The Elixir of Bliss», belongs to the genre of medieval Arabic-Muslim literature — so-called «Mirrors for princes» which are simplified retellings of fundamental philosophical views on state and politics of a certain thinker in plain language. These retellings help to comprehend in practice the essence of government by series of allegories and narratives. The conducted hermeneutical analysis of«Nasihat Al-Muluk» reveals the unique approach of a brilliant Persian philosopher to determination of complicated ethical questions that underlie the art of governing. The methodological approach of the French philosopher and literary critic Roland Barthes was taken as the analysis basis. The first and the second part of the essay contain the history of formation and evolution ofphilosophy ofFalsafa and the exposition of the fundamentals of the hermeneutical teaching of Roland Barthes which underlies the instrumental basis of the analysis.

Keywords:
hermeneutics, philosophy ofFalsafa, Ghazali, Roland Barthes, semantics, Islam, semiotics, Oriental culture, Ihya
Text

Часть 3. Семный анализ княжьих зерцал «Насихат аль Мулюк» аль-Газали

В соответствии с приведенной в предыдущей публикации системой герменевтического анализа Ролана Барта[35] мы должны выявить круг базовых и опорных понятий аргументации аль-Газали, на которых он выстраивает свое наставление и дает свое видение системы власти.

Его понятия — многосложные и определяются иногда через призму нескольких понятий, а иной раз — через призму одного понятия. Аль-Газали дает своей работе название «Насихат аль Мулюк». Что это значит? Какой смысл он вкладывает в этот посыл? Какова его цель? Р. Барт такой посыл, который вначале задает читателю вопрос, а потом отвечает на него, называет «герменевтическим кодом» — это некоторая формула, в которой может заключаться весь смысл текста.

«Насихат аль Мулюк» состоит из двух элементов — «наставление» (насихат) и «правители» (мулюк). Сразу возникает подозрение, что в книге будет три смысловых ряда — то, что объясняет наставления, то, что объясняет правителей, а также то, что объясняет связь между ними.

Проведем первый лингвистический анализ названия.

 

References

1. AbuKhamid Mukhammad al´-Gazali at-Tusi. Nastavlenie pravitelyam i drugie sochineniya / per. s arabskogo. M., 2004.302 s.

2. Abu Khamid Mukhammad al´-Gazali at-Tusi. At-Tibr al-Masbuk fi nasikha al-mulyuk / per. s persidskogo na arabskiy: anonim. Pod red.: Akhmad Shamsat-Din. Beyrut: Dar al-kitab al´-´alyamiya, 1988, 132 sukhuf.

3. Abu Khamid Mukhammad al´-Gazali at-Tusi. Eliksir schast´ya. Ch. 1-2 / per., vstup. st., komment. i ukaz. AA. Khis-matulina. SPb.: «Peterburgskoe Vostokovedenie», 2007. 466 s.

4. Abu Khamid Mukhammad al´-Gazali at-Tusi. Voskreshenii religioznykh nauk / per. s arabskogo Nasyrov I.R. T. 1,ch. 1.M.: 2007. 584 s.

5. Binder L. Al-Ghazzali´s Theory of Islamic Government. Muslim World, 45, 1955, pp. 229-241.

6. Bruce B. Lawrence. Ibn Khaldun and Islamic ideology. Leiden : E.J. Brill, 1984. 136 p.

7. Crone Patricia. Did al-Ghazali write a Mirror for Princes? On the Authorship of Nasihat al-Muluk// Jerusalem Studies of Arabic and Islam, 10, 1987, pp. 167-197.

8. FuadBaali. Society, State, and Urbanism: Ibn Khaldun´s Sociological Thought. USA: SUNY Press, 1988, 175 p.

9. Hillenbrand S A little-known Mirror for Princes of al-Ghazali. Festschrift fur Gerhard Endress, Leuven, 2004, pp. 591-99.

10. Hillenbrand S Islamic Orthodoxy or Realpolitik? Al-Ghazali´s Views on Government. Journal of Persian Studies, 1988. pp. 81-94.

11. Lambton, Ann K.S. The Theory of Kingship in the Nasihat-ul-Muluk of Ghazali. The Islamic Quarterly, 1, 1954, pp. 47-55.

12. Muhsin S. Mahdi. Alfarabi and the Foundation of Islamic Political Philosophy. - London: University of Chicago Press, 2001, 264 p.

13. Peters F.E. Aristotle and the Arabs: the Aristotelian Traditions in Islam. N.Y. L.: Luzac, 1968.

14. Sherwani, H.K. El-Ghazali on the Theory and Practice of Politics. Islamic Culture, 9, 1935, pp. 450-74.

15. Abu Hacp Al´-Farabi. Politika. Vostochnaya filologiya. Dushanbe, 1973. Vyp. 2. S. 102-178.

16. Averintsev S.S. Filologiya. Lingvisticheskiy entsiklopedicheskiy slovar´. M.: Sov. entsiklopediya, 1990. S. 544-545.

17. Al-Farabi Abu Nasr Mukhammad. Traktat o zhitelyakh dobrodetel´nogo goroda / per. s arab. I.O. Mukhammeda, A.V. Sagdeeva//Al-Farabi. Filosofskie traktaty. Alma-Ata: Nauka, 1971. S. 191-377.

18. Aristotel´. Etika/ per. Braginskoy N.M.: ACT, 2010.

19. Baranov Kh.K. Bol´shoy arabsko-russkiy slovar´. M.: Zhivoy Yazyk, 2006. 456 s.

20. Bart P. S/Z / per. s fr. G.K. Kosikova i V.P. Murat; pod red. G.K. Kosikova. 3-e izd. M.: Akademicheskiy proekt, 2009. 373 s.

21. Batsieva SM. Istorike-sotsiologicheskiy traktat Ibn Khadduna «Mukaddima». M.: Nauka, 1965. 221 s.

22. Belkin M.V., Plakhotskaya O. Slovar´ «Antichnye pisateli». SPb.: Lan´, 1998.

23. Bol´shaya Sovetskaya Entsiklopediya. M.: Sov. entsiklopediya, 1969-1978.

24. Gabitova P.M. «Universal´naya» germenevtika Fridrikha Shleyermakhera. Germenevtika: istoriya i sovremennost´. M.: «Mysl´», 1985. S. 61-97.

25. Ignatenko A.A. Poznat´ Nepoznavaemoe (al´-Gazali o poznanii transtsendentnogo - al-gayb). Srednevekovaya arabskaya filosofiya. Problemy i resheniya. M.: Izd. firma «Vostochnaya literatura» RAN, 1998.

26. Ignatenko A.A. V poiskakh schast´ya. Obshchestvenno-politicheskie vozzreniya arabo-islamskikh filosofov srednevekov´ya. M.: Mysl´, 1989. 254 s.

27. Ignatenko A.A. Kak zhit´ i vlastvovat´. M.: Progress, 1994. 348 s.

28. Ignatenko A.A. Obman v kontekste arabo-islamskoy kul´tury srednevekov´ya (po materialam «knyazh´ikh zertsal»). Odissey. Chelovek v istorii. 1993. Obraz «drugogo» v kul´ture. M.: «Nauka», 1994

29. Ignatenko A.A. Problemy etiki v «knyazh´ikh zertsalakh». Bog-chelovek-obshchestvo v traditsionnykh kul´turakh Vostoka. M.: Nauka, izd. firma «Vostochnaya literatura», 1993. S. 176-198.

30. Kerimov G.M. Al´-Gazali: religiozno-filosofskie vzglyady. Kerimov G.M. Al´-Gazali i sufizm. Baku, 1969. S. 71-100.

31. Kirabaev N.S Filosofiya vlasti: al-Mavardi i al´-Gazali//Sravnitel´naya filosofiya. Moral´naya filosofiya v kontekste mnogoobraziya kul´tur. M., 2004.

32. Kirabaev N.S. Sootnoshenie vlasti i avtoriteta v politicheskom uchenii al´-Gazali. Chelovek kak filosofskaya problema: Vostok - Zapad. M., 1991.

33. Kirabaev N.S. Sotsial´naya filosofiya musul´manskogo Vostoka. M.:UDN, 1987.

34. Kirabaev N.S. Teoriya gosudarstva v musul´manskom pravovedenii. Klassicheskiy islam. Traditsionnye nauki i filosofiya. M.: 1988. S. 9-47.

35. Konurbaev M.E. Bibliya Korolya Iakova v lingvopoeticheskom osveshchenii: Spetskurs: Uchebno-metodicheskoe posobie. M.: Dialog-MGU, 1998.

36. Konurbaev M.E. Bibliya korolya Iakova: literaturnyy plagiat, politicheskiy manifest ili bibliograficheskoe otkrytie?. Bibliya korolya Iakova: 1611-2011. Kul´turnoe i yazykovoe nasledie / otv. red. d-r filol. nauk E.B. Yakovenko. M.: BukiVedi, 2013. S. 75-86.

37. Konurbaev M.E. Stil´ i tembr teksta. M: MAKS-PRESS, 2001.

38. Konurbaev M.E. Tembral´naya organizatsiya angliyskoy rechi (na materiale Biblii Korolya Iakova). Diss.... kand. filol. nauk. M., 1993.

39. Konurbaev M.E., Konurbaev SM. Istoriko-germenevticheskiy ocherk filosofii «Fal´safa» na primere «knyazh´ikh zertsal» («nasikhat al´ mulyuk») Abu-Khamida Mukhammada al´-Gazali al-Tuey: istoriya i metodologiya.. Servis plus, 2014. Tom 8. № 3.

40. Makiavelli N. Gosudar´//per. Murav´eva G., M.: Planeta, 1990

41. Miskaveykh. Traktat o prirode spravedlivosti / per. i komment. Z.I. Guseynovoy.. Istoriko-filosofskiy ezhegodnik. M.: Nauka, 2000. S. 286-300. http://smirnov.iph.ras.ru/local/miskadlp.pdf (data obrashcheniya: 12.09.2014),

42. Naumkin V.V. Uchenie o kasb v proizvedenii al´-Gazali «Vokreshenie nauk o vere». Islam i musul´mane kul´tura i politika (stat´i, ocherki i doklady raznykh let). K 190-letiyu Instituta vostokovedeniya RAN. M. - N. Novgorod, 2008. S. 9-17.

43. Ozhegov SI. Slovar´ russkogo yazyka. M.: Rus. yaz., 1991. 917 s.

44. Otchet o rabote sankt-peterburgskogo filiala instituta vostokovedeniya RAN (v protsesse reorganizatsii v Institut vostochnykh rukopisey RAN) v 2007 g. SPb., 2008.

45. Platon. Gosudarstvo. M.: Nauka, 2005. 576 s.

Login or Create
* Forgot password?