MARKETING RESEARCH INTO THE TOURIST ATTRACTION POTENTIAL OF PODOLSK URBAN OKRUG
Abstract and keywords
Abstract (English):
Podolsk has a high tourist and recreation potential determined by the following contributing factors:favourable climate and environmental conditions, rich historical and architectural heritage, easy-to-access cultural and tourist institutions, extended tourist infrastructure, well-preserved and nurtured folk traditional core. However, a number of factors are detrimental to tourism development in Podolsk urban okrug, among them are unavailability of a database shared by tourism providers or a register / inventory of tourist resources. Therefore, projects concerning the construction of re-erected tourist complexes are to take into account not only the tourism-type-related demand dimensions, but also the nature and formal of the tourist offer: availability of tourist resources and personnel resources in compliance with ecological requirements and economic viability. The authors undertake marketing research into the tourist attraction potential of Podolsk urban okrug, and use the results obtained to formulate proposals aimed at enhancing the tourist attractiveness of the urban okrug.

Keywords:
analysis, development, tourism, cultural and cognitive, religious tourism, even tourism, Podolsk, tourist attractiveness, need, offer, proposal
Text

Сегодня Подольск — это динамично развивающийся промышленный город Подмосковья, один из крупнейших промышленных и культурных центров, входящий в пятерку наиболее крупных экономически развитых регионов Московской области. 

Городской округ Подольск располагает всеми удобствами для посещения городского округа туристами, таким образом является очень привлекательной территорией для них с точки зрения расположения, экологической обстановки и культурно-исторического наследия. Подольск располагается в центральной части России, в 43 км от центра Москвы, в 16 км от московской кольцевой дороги на автомагистрали.

 

Однако к наиболее значимым проблемам, требующим пристального внимания и серьезного подхода к ихрешению, относится недостаточное развитие туристской инфраструктуры.

 

При этом нельзя не отметить тот факт, что приток туристов в городской округ Подольск увеличивается с каждым годом (табл. 1).

 

В настоящее время поступления доходов в бюджет городского округа Подольск от туристской деятельности очень малы, примерно 3%. Это во многом объясняется неразвитой системой учета поступлений от туристского сектора за счет разделения прибыли между смежными отраслями экономики, такими как связь, транспорт, общественное питание, сувенирное производство. Рядом с достопримечательностями на территории городского округа Подольск не так много точек продаж сувениров.

 

Для того чтобы дальше развивать городской округ Подольск, необходимо понять, какие виды туризма являются наиболее привлекательными. Для этого преподавателями и студентами Факультета сервисных технологий Российского государственного университета и сервиса проведено анкетирование жителей городского округа Подольска. Целью опроса являлось изучение мнений жителей городского округа об организации отдыха на территории

References

1. Volkova, S.K, Taneeva, E.Sh. Rol` palomniclieskikh poezdok v organizatsii pravoslavnogo otdykha [The role of pilgrimage in orthodox religious tourism organization]. Servis v Rossii i za rubezhom [Service in Russia and abroad]. 2013. Issue 9 (47).

2. Ermoshkina, S. V., Churilova, I.G. Analiz sostoianiia turistskikh resursov vgorodskom okruge Podol´sk [An inventory analysis of Podolsk urban okrug tourism resources]. Servis v Rossii i za rubezhom [Service in Russia and abroad]. 2013. Issue. 9 (47).

3. Krivosheeva, T.M., Kazakova, S.A. Turistskaia attraktivnost´ vtorichnykh turistskikh resursov [Tourist attractiveness of secondary tourist resources]. Servis v Rossii i za rubezhom [Service in Russia and abroad]. 2013. Issue7 (45).

4. Kharitonova, T.V., Krivosheeva, T.M. Marketingovye strategii razvitiia territorii (na primere gorodov) [Marketing strategies of local development (Case study: urban areas)]. Sbornik nauchnykh trudov VII Vserossiiskoi nauchno-prakticheskoi konferentsii «Problemy prakticheskogo marketinga v sfere servisa» [Proceedings of the 7th All-Russia research-to-practice conference on the practical marketing issues in the sphere of service]. Moscow: MGUS Publ., 2006.

5. Sait Komiteta po kul´ture i turizmu g. Podol´ska [Podolk committee on culture and tourism´s official website]: http:// kultura-podolsk.ru/index.php?option=com_attraction&Itemid=10&section=items&section=items&task=one& id=5. (Accessed on March 21, 2014).

Login or Create
* Forgot password?