AXIOLOGICAL ASPECTS OF MASS MEDIA FUNCTIONING
Abstract and keywords
Abstract (English):
In the 21st century, mass media has achieved outstanding success, gaining the status of a cultural factor no less influential than religion, literature, and arts, all of which are immediate generalize of social events. Mass media have attained active leadership positions in terms of individual and collective ideological influence, transmitting cultural achievements, and determining the acceptance or rejection of cultural values by the society. With mass media becoming the generally popular form of crosscultural intercourse and interaction of the individual with the spiritual, material and historical experience gained by generations and nations. The efficiency of the mass media phenomenon is beyond debate. However, it does manifest significant detrimental characteristics, in particular, its threatening potential of a substitution for true spiritual and social values by artificial counterparts generated by a particular outlook oriented authors. It is at the same time obvious that cultural values are being dissociated and divided to meet the needs of a certain social class or social group. This makes research into the axiological functions performed by mass media in a democratic multi-channel society a vital necessity. Research into the axiological and creative function of mass media is one of the current lines of philosophical research and it requires a distinctive methodology ensuring effective axiological insights into the phenomenon of mass media. It is through mass media that millions of people acquire knowledge of current events and values, which is bound to affect the integrity of a society´s orientation, and determine the lines of cultural development. No creative, effective activity is possible outside the scope of mass media, as it is only through and by mass media that the behaviors of social groups are coordinated and conformal and coherent worldview and ideological paradigms are molded.

Keywords:
mass media, personality, society, philosophy
Text

Понятие ценностей явлений мира, жизни человека, его целей и смысла жизни - один из важных разделов философии. Предметом многочисленных исследований эта проблема стала в XIX в., обретя название аксиологической [1]. Проблема ценностей общества в конце XIX - начале XX вв. стала одной из главных в творчестве русских философов Н. Бердяева, С. Франка, Г. Шпета и др.

 

Немецкий философ Ф.К. фон Ринтелен в 1963 г. на XIII Международном философском конгрессе в Мехико сказал, что вопрос философии, затрагивающий ценности человечества, интересует всех философов Востока и Запада [2, с. 144].

 

Сегодня современное человечество имеет новое мышление, философы призывают к единым общечеловеческим ценностям. Проблема их изучения с позиции философии - не временное увлечение, а жизненная необходимость, продиктованная включением нашей страны в общемировую систему ценностей. Сегодня в мировом сообществе происходят процессы ухода от ценностей авторитарных режимов, возврату к ценностям, связанным с христианскими концепциями, процесс участия всех граждан социума в принятых народами Запада ценностях демократических свобод. Своеобразной лакмусовой бумагой определения этих процессов с позиции философии яв-

References

1. Grushin, B.A. Mneniia о mire i mir mnenii [View of the world and the world view]. Moscow, 2001.

2. Giddens, A. Sociology. Moscow, 1999.

3. Kopnin, P. V. Dialektika как logika i teoriia poznaniia [Dialectics as logics and epistemology]. Moscow, 2011.

4. Moles, A. Sotsiodinamika kul`tury [Sociodynamique de la culture]. Moscow, 1998.

5. Ossovskii, V.O. Massovaia informatsiia i obshchestvennoe mnenie molodiozhi [Mass communication and youth´s public opnion]. K., 1989.

6. Problema tsennosti v filosofii [Epistemological philosophical issues]. Collection of articles. Moscow-Leningrad, 1996.

7. Polikarpov, V.S., Polikarpova, V.A. Fenomen cheloveka — vchera i segonia [Human phenomenon — yesterday and tomorrow]. Rostov-on-Don, 2006.

8. Sakulin, P.N. Filosofiia i kul`turologiia [Philosophy and cultural anthropology]. Moscow, 2000.

9. Kerimov, V.E. Sovremennyi filosofskii slovar´ [Modern dictionary of philosophy]. London — Frankfurt am Mein — Paris — Luxembourg — Moscow — Minsk, 1998.

10. Frolov. Filosofskii slovar´ [A dictionary of philosophy]. Moscow, 2011.

11. Lassuel, H.D. The Structure and Functions of Communication in Society // The Communication of Ideas. 1948. №4.

12. Merker, P. Neun Aufgaben der deutschen Literaturgeschichte. Die SozialischenMetode. Leipzig und Berlin. 1921. S. 3.

Login or Create
* Forgot password?