SENSORY AND AESTHETIC MECHANISMS OF CONSTRUCTION OF AN ADVERTISING AND MARKETING IMAGE
Abstract and keywords
Abstract (English):
In today´s world, the basic needs of people are met. But there are a few ways to attract potential customers to products. One of them is a minor satisfaction of aesthetic needs. An important factor in the purchase decision is aesthetic preference. When properly developed firm style is guaranteed to receive regular customers, therefore, it occupies a niche in the market. It is therefore important for the company to develop its corporate identity and continue stimulating potential customers to buy and hold them near. Through style consumer awareness about a particular brand is achieved, formed are emotional and intellectual associations. Style is the hallmark of goods and services, it helps the consumer to classify products to specific categories. It also allows categorizing items within the product line and brings the elements of the marketing mix to the needs of the target market. The article proves that the basis of the commercial chain "form - product - the company" is repeatable. It is with the help of the form it becomes an attribute of corporate identity. Therefore, the aesthetic element should always be used to improve the system through corporate communications. As practice shows, sometimes even a little functional form of an object can be invaluable in terms of aesthetics, becoming part of the brand image.

Keywords:
aesthetics, advertising, marketing, perception, form.
Text

В мире, где основные потребности людей уже удовлетворены, повысить потребительскую полезность можно только через удовлетворение дополнительных эстетических потребностей. Эстетические предпочтения играют важную роль в процессе принятия решения о покупке. Грамотно воздействуя на чувственное восприятие потребителей, фирма может преподнести свою продукцию в наиболее выигрышном свете. Это выгодно обеим сторонам сделки: мы получаем удовольствие от покупки, а фирма формирует приверженцев своей марки. Если фирме удается добиться конкурентного преимущества высокого ранга, она получает стабильную долю рынка и высокий предельный доход. С этой целью компании формируют свой фирменный стиль.

 

Посредством стиля достигается осведомленность покупателей о той или иной марке, формируются эмоциональные и интеллектуальные ассоциации. Стиль служит отличительной чертой товаров и услуг, помогает потребителю причислить данный товар к определенной категории. Он также позволяет классифицировать товар в пределах товарной линии и приводит элементы комплекса маркетинга с запросами целевого рынка.

 

Одной из первостепенных задач имидж-менеджмента является достижение эффекта, при котором компания или бренд ассоциируются с определенным стилем. Существуют так называемые базовые элементы стиля: цвет, форма, узоры, линии. Они относятся к визуальной состав-

References

1. Al´tshuller Igor´. Strategiia i marketing: dve storony odnoi medali, ili Prosto о slozhnom [Strategy and marketing: two sides of the same coin, or simply about the complex]. M.: Delo, 2010.

2. Bernd Shmit, Aleks Simonson. Estetika marketinga: Strategiia menedzhmenta, sozdaniia brenda i imidzha kompanii [Marketing Aesthetics: Management strategy, branding and image of the company]. M.: AST Tranzitkniga, 2005.

3. Efimova L. V. Semiotika как znakovaia sistema kostiuma [Semiotics as a sign system for suit] // Servis plus. 2012. № 4.

4. Kob´ellK. Iskrennii servis [Sincere service]. M.: Al´pina. Biznesbuks, 2009.

5. Kortunov V. V. «Tretii» put´ poznaniia»: religiia i iskusstvokak sotsiokul´turnye formy russkogo mirovozzreniia [«Third» way of knowing «: religion and art as a form of Russian socio-cultural worldview] // Etnosotsium i mezhnatsional´naia kul´tura. 2013. № 10 (64).

6. Kortunov V. V. Chelovek mezhdu real´nost´iu i kiberprostranstvom [People between reality and cyberspace] // Sovremennye issledovaniia sotsial´nykh problem (elektronnyi nauchnyi zhurnal). 2013. № 1 (21).

7. Kotler F., Kartadzhaia Kh., Setiavan A. Marketing 3.0: ot produktov к potrebiteliam i dalee - к chelovecheskoi dushe [Marketing 3.0: From Products to customers, and further - to the human soul]. M.: Eksmo, 2011.

8. Mur Dzh. Vtoraia kosmicheskaia. Iskusstvo upravleniia i strategii budushchego [The art of management and strategies forthe future]. M.: Mann, Ivanov i Ferber. 2012.

9. Resnianskii S.I., Efimova L.V. Esteticheskii vkus, ili osobennosti russkogo kostiuma [Aesthetic taste, and features of Russian costume] // Servis v Rossii i za rubezhom. 2012. № 4(31). http://old.rguts.ru/electronic iournal/number31 /contents [Accessed on January 16, 2015].

10. Efimova L.V., Kortunov V.V. Aesthetic features of the Russian national costume. Middle East Journal of Scientific Research. 2013. T 16. № 12.

11. Kortunov V. Modernization of Russia in the context of cultural experience of the East and West. Middle East Journal of Scientific Research. 2013. T. 14. № 1.

12. Kortunov V. Sophian world vision. Middle East Journal of Scientific Research. 2013. T. 14. № 7.

Login or Create
* Forgot password?