TOURIST BUSINESSES IN THE UK: HISTORY AND MAIN DIRECTIONS OF THE DEVELOPMENT OF THE INDUSTRY
Rubrics: TOURISM
Abstract and keywords
Abstract (English):
The article presents an overview of the tourist potential of the UK, including the history of development of tourism in the country, the main areas of inbound and outbound tourism, the structure of public sector management, as well as development prospects. Particular attention is paid to the statistics of inbound and outbound tourism of the UK in recent years; described in detail are the most popular tourist routes, including not only historical and cultural sites, but also the basic directions of business, sports and music tourism. Using domestic and foreign sources (books, periodicals, electronic resources), the author gives a detailed description of the tourist business in the UK as one of the largest sectors of the economy, but also notes that the historical facts and recent data indicate significant prospects for further sustainable development of tourist interest to the UK, its cultural heritage and modern achievements in science, industry, business. It is likely that the forms of organization of tourism in the United Kingdom will change and improve, but the flow of tourists to the UK will not dry up, including from Russia. At the heart of it will remain the dominant business, educational and cognitive forms of tourism.

Keywords:
tourism, domestic tourism, inbound tourism, outbound tourism, sector of the economy.
Text

Великобритания является родиной современного туризма как формы проведения культурного досуга. Первое в истории туристское агентство было основано в Англии в начале 40-х гг. XIX в. Томасом Куком. Впоследствии оно открыло свои отделения в других странах мира. К началу 50-х годов XIX в. в Великобритании было создано несколько турагентств, и ежегодно в поездках по стране участвовало более 160 тыс. человек. В 1856 году фирмой Кука была организована первая групповая туристская поездка по странам Западной Европы. Эту дату принято считать началом международного туризма [2]. В конце ХГХ в. туристские путешествия по стране и за рубежом приобрели в Великобритании массовый характер и вышли за пределы Европы. Приоритет Великобритании в развитии международного туризма объясняется следующими причинами: развитая экономика; высокий уровень жизни населения; хорошее развитие железнодорожного и морского транспорта, удобная связь с континентальной Европой через пролив Ла-Манш.

 

До середины XX в. внутренний туризм в Великобритании заметно опережал международный по количеству путешествующих. С 1960-х годов туристский бизнес Великобритании стремительно развивается. По данным социологических исследований, сейчас больше половины населения Великобритании предпочитает отдыхать на Родине. В основном это морское побережье Юго-Восточной Англии, четверть туристов проводят свой отпуск в горах Шотландии и Уэльса [4]. Великобритания также знаменита своими национальными парками, ежегодная посещаемость которых составляет примерно 15 млн человек. Люди предпочитают проводить на лоне природы выходные и праздничные дни. Самые крупные национальные парки Великобритании расположены в Шотландии, Уэльсе и Северной Англии.

 

Следует обратить внимание на значительное место спорта в жизни британцев. Только яхтсменов в стране насчитывается свыше 30 тыс., а 2 млн человек являются членами ассоциации

References

1. Britaniia nadeetsia, chto perekrestnyi god kul´tury povliiaet na turizm [Britain hopes that cross-year culture impact on tourism] [Electronic resource]. Rezhim dostupa: http://ria.ru/culture/20140121/990451789. html#ixzz3EP7UMaMZ (data obrashcheniia: 21.01.2015) [Accessed January 21, 2015].

2. Kvartal´nov V.A. Turizm: Uchebnik dlia obrazovatel´nykh uchrezhdenii turistskogo profilia [Tourism: A Textbook for educational institutions of a tourist profile]. M., Finansy i statistika, 2010. 313 p.

3. Muzykal´nyi turizm prinosit ekonomike Britanii okolo 1 mlrd evro v god [Music tourism brings the British economy about 1 billion euros per year] [Electronic resource]. Rezhim dostupa: http://ilmeny.org.ru/24943-muzykalnyy-turizm-prinosit-ekonomike-britanii-okolo-l-mlrd-evro-v-god.html (data obrashcheniia 17.01.2015) [Accessed January 17, 2015].

4. Pogodina V.L., Filippova I.G. Geografiia turizma: uchebnik [Geography of Tourism: a tutorial] / Pod red. E.I. Bogdanova. Moskva: Infra-M, 2014. 256 p.

5. Sportivnyi turizm v Velikobritanii [Sports tourism in the UK] [Electronic resource]. Rezhim dostupa: http:// www.poedem.ru/news/1453 (data obrashcheniia: 23.01.2015) [Accessed January 23, 2015].

6. Analysis of the UK Government´s 2011 tourism policy. By: Kennel, James; Chaperon, Samantha. Cultural Trends. Dec. 2013, Vol. 22, Issue3/,, p. 278-284.

7. Caribbean Tourism Organization targets growth of 5% in UK visitors. By Searly Robin.Travel Weekly (UK). 11/13/2014, Issue 2245, p. 24.

8. The development of cultural tourism: a review of UK experience. By: Yi-De Liu; Chi-Fan Lin. In: Tourismos: an International Multidisciplinary Journal of Tourism, 2011, Vol. 6, Issue 2, p. 363.

9. Music´s £ 2 bn. Boost for UK tourism. By: Williams, Paul. Music Week. 10/11/2013. Issue41, p. 1.

10. Tourism is leading UK economy growth. By Jansen, Kurt.Caterer & Hotelkeeper.9/26/2014, Vol. 204. Issue 4844, p. 22.

Login or Create
* Forgot password?